Ajánlók,  Film

Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre

Sajtóvetítésen láttam tegnap a szeptember 6-i 77. Velencei Filmfesztiválon nagy sikerrel debütáló, a hazai mozikba szeptember 24-én kerülő Horvát Lili-filmet, a Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre (16) címűt, Stork Natasa és Bodó Viktor főszereplésével. A romantikus drámában valóság és képzelet csúszik össze egy szerelmes nő fejében, és a néző a hősnővel együtt egyre kevésbé tudja eldönteni: meddig tart a nő általa vágyott valóság és hol kezdődik a realitás?

Fotó: Mozinet

A történet röviden: Márta, a negyvenéves idegsebésznő szerelmes lesz egy magyar idegsebész orvosba, akivel egy Amerikában tartott szakmai konferencián ismerkedik meg. Amerikai sikeres szakmai karrierjét hátrahagyva visszatér Budapestre (ahol felnőtt és ahonnan szülei halála után kivándorolt), hogy új életet kezdjen a férfival. Ám hiába jön és vár, a férfi nem jelenik meg a Szabadság-híd pesti hídfőjénél megbeszélt randevún. Kétségbeesetten a keresésére indul, de amikor rátalál, a férfi állítja: sohasem látta őt azelőtt. Márta összezuhan (fizikailag és lelkileg is), kibotorkál a reptérre, de végül hirtelen ötlettől vezérelve mégsem utazik vissza Amerikába, hanem Budapesten marad és mégis új életet kezd – a férfi nélkül, de annak közvetlen közelében. Kibérel egy hídra néző lakást, állásra jelentkezik a kórházban, így hamarosan egy munkahelyen dolgozik a férfival, és amikor egy műtét közben találkoznak, az addig elutasító férfi egyre érdeklődőbbé válik: elhívja új könyvének bemutatójára, melléül a koncerten, megvárja a kórház előtt és sétára kíséri, de minden egyes alkalom után, újra meg újra teljesen nyomtalanul eltűnik, így Márta – és vele együtt a néző, aki egy klasszikus szerelmi történetre számít – egyre inkább elbizonytalanodik: vajon mindebből az egyébként látszólag szépen alakuló, de állandóan elakadó romantikus történetben mi a valóság és mi Márta képzelődése?

Fotó: Mozinet

A film főszerepeit az arisztokratikusan zárkózott, karcsú, elegáns és gyönyörű (bár negyvenévesnek azért még nem kinéző – az arcán sokat idéző közelképeken sem) Stork Natasa és az évek óta filmvásznon nem látható, kissé elhízott, bozontos szakállú, de a korától szerintem kifejezetten jóképűvé vált Bodó Viktor játsszák, mindketten meggyőzően. Negyvenéves, Budapesten élő nőként nem volt nehéz dolgom beleképzelni magam Márta szerepébe és szerelmébe (bár nem mindig sikerült). Az átélésben persze sokat segít a helyenként gyönyörű (a fővárosi Duna, a hidak, a Gellért-helyi budai utcák őszi, napfényes hangulata), helyenként kiábrándító (a kórházi épületek, kívül-belül lepukkant állapota), de éppen ettől nagyon is valóságos budapesti helyszínek és tipikus magyar helyzetek (könyvbemutató Nyáry Krisztiánnal, irigy orvoskollégák: „ a kollégák fel fognak falni’”- figyelmezteti leendő főnöke a dolgozni akaró nőt, „vesztett ügy, ha már nyomozni kell a férfi után, hagyni kell, hadd menjen; tudom, miről beszélek, én is jártam már így”- okítja a női taxisofőr az összezavarodott nőt). További fontos és hálás epizódszerepekben tűnik fel Vilmányi Benett (Alex, a hősszerelmes orvostanhallgató), Nagy Zsolt (a Márta által megműtött páciens, Alex édesapja) és Lukáts Andor (idegsebész főorvos, Márta főnöke). Tehát sem a színészek, sem a forgatókönyvíró, sem a film operatőre, Horvát Lili rendező első nagyjátékfilmje, a Szerdai gyerek mellett az Oscar-díjas Mindenkit is jegyző Maly Róbert nem okozott csalódást, hanem egyértelműen tovább erősítették a már története miatt is jó filmet. Egyetlen hiányérzetem volt: a film végi megoldás – egy ilyen izgalmasan alakuló történetnél kevésbé banális véget vártam volna (de természetesen nem árulom el, hogy mi és miért nem tetszett a zárójelenetben, mert azzal lelőném a film „poénját”).

Fotó: Mozinet

*

„A Felkészülés… számomra elsősorban a szerelem projektív természetéről szóló személyes történet. A film a szerelmet az őrülettől elválasztó, nyugtalanítóan homályos határsávban játszódik. Mennyiben építjük önmagunkban a szerelmi történeteket? Meddig tart a vágyott valóság, és hol kezdődik a realitás? Mennyire másképpen megélhető két ember számára ugyanaz a szerelem?” – fogalmazott filmjéről a rendező. A kérdésekre egyébként nem kapunk teljesen „megnyugtató” , egyértelmű választ, legalábbis a történések nem minden részletében, de bizonyára nem is ez volt a rendező célja.

A szeptember 6-i 77. Velencei Filmfesztiválon nagy sikerrel zajlott világpremieren Horvát Lili, Stork Natasa és Csernátony Dóra producer személyesen mutatták be a filmet a velencei közönségnek. Gaia Furrer, a szekció művészeti vezetője bevezetőjében elmondta: ez volt az első film, amelyet meghívtak az idei válogatásukba. Noha rengeteg film érkezik hozzájuk évről évre, a szelektorok egyhangúan döntöttek a Felkészülés… mellett, már jóval azelőtt, hogy a nevezési határidő lezárult volna. Azt akarták, hogy mindenképpen Velencéből induljon el nemzetközi útjára ez a „hipnotikus alkotás”.

Fotó: Mozinet

„Ez a Giornate degli Autori szekció egyetlen olyan filmje, amely Észak-Amerika legfontosabb filmfesztiváljára, a hamarosan kezdődő Torontói Nemzetközi Filmfesztiválra is meghívást kapott, így már a vetítést megelőzően is nagy érdeklődés övezte. A bemutató utáni első reakciók azt mutatják, hogy a velencei közönségnek a nagy klasszikus mozifilmeket idéző élményben volt része. Magával ragadta őket főszereplőnk, Márta titokzatos belső tereket megnyitó utazása” – számolt be Csernátony Dóra producer a premierről.

Horvát Lili 2015-ben első nagyjátékfilmjével, a Szerdai gyerekkel megnyerte a Karlovy Vary Nemzetközi Filmfesztivál East of the West versenyprogramjának fődíját, a kritikusokból álló FEDEORA zsűri díját, és számos további rangos nemzetközi fesztiváldíjjal jutalmazták.

A film előzetese megnézhető ITT.

Antal-Ferencz Ildikó

Szabadúszó újságíró, blogger

Leave a Reply

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük