BalajtiM_mese_iro_gyerekeivel
Ajánlók,  Gyermeknevelés,  Interjú,  Pedagógia

Balajti Mariann: Minden problémára van „csodaszer”!

Érzelmi intelligenciáról szóló sorozatom mai vendége Balajti Mariann, EQ-fejlesztő meseíró, akitől még a koronavírusról is született (hangos) mese. Őt és (a Babyhaviort) is Varga Szilvia Edit mediátor, coach barátnőm ajánlotta a figyelmembe, hiszen Uzsalyné Dr. Pécsi Rita mellett az ő ajánlása is ott szerepel Mariann mesekönyveinek hátoldalán. A meseíró 10% kedvezményt ajánlott fel mesekönyveire az Ígyírokén olvasóinak – részletek az interjú végén!

Mikor, hogyan kezdődött nálad a meseírás?

Kislány korom óta meséket, történeteket találok ki és írok. Gyerekkoromban rájöttem, hogy a mesék megvédenek, segítenek vagy irányt mutatnak. Később komplex mese diagnosztikát és terápiás módszert tanultam, jelenleg pedig organikus pedagógiát tanulok. Úgy szoktam mondani, hogy kötöttem magamnak egy varázspalástot, ami belül finom, puha bársony, kívül igazi lovagi páncél lett. Ma ezt a varázspalástot próbálom odaadni a gyerekeknek a szülők segítségével.

Miért foglalkozol kiemelten az érzelmi intelligenciával?

Az érzelmi intelligencia befolyásolja nemcsak a gyerekkorunkat, hanem egész életünket meghatározza; ennek megléte, milyensége, fejlettsége egyenes arányban áll a sikeres, boldog, érzelmileg egészséges felnőttkorral. Gyerekkorban ez könnyen fejleszthető örömös tevékenységekkel. Életem küldetésének tartom, hogy erre felhívjam a szülők figyelmét. Minden szülő, gondviselő polcán ott vannak ezek a „csodaszerek”; és a kezükbe adva megmutatom milyen varázslatokra képesek, ami által a fejlődő kismanó boldogabb, segítőkészebb, kiegyensúlyozottabb lehet.

Minden problémára van „csodaszer”! Képzeljük el úgy, hogy az érzelmi intelligencia egy olyan csodálatos valami, ami sajnos nem mérhető számokkal, ahogy a szeretet sem, de hiánya érezhető és fájdalmas. Gyermekünk ez irányú fejlesztése az ő jövőjébe történő befektetés, és ezt teljesen ingyen megtehetjük, nem függ anyagi helyzettől vagy más külső tényezőtől, egyszerűen csak tőlünk – csodálatos, ugye? Erről mindenkinek tudnia kell!

BalajtiM_meseiro_gyerekei

Mesekönyveid főszereplői szeretettündérek, témái pedig olyan mindennapi problémák, mint a hiszti, csúfolás, barátkozás, irigység, indulatkezelés, félelem. Miért éppen ezeket a témákat választottad, és mi újat tudnak mondani alkotásait a meglévőkhöz képest?

A Bella- és Bello-sorozatok olyan témákat vetnek fel, amelyekkel a szülők gyakran találkoznak. Ezekben a mesékben technikákat tanítunk a gyerekeknek, egyszersmind a szülőknek is az említett gondok kezelésére. Mesekönyveink nem nevezhetőek átlagos, klasszikus mesekönyveknek, hiszen akkor nem tudtuk volna akár a mindfullness, akár a nagy motoros levezető mozgást elrejteni benne, de a nehéz helyzetekre tánccal vagy más mozgással kombinált „varázsigét” is adunk. Így a gyerekek azt jegyzik meg, mit kell tenni adott helyzetben, mire figyeljenek. Meséinkhez ingyenes foglalkoztató kérdéseket is készítettünk, ezzel segítve a szülő-gyerek kapcsolatot, és mélyítve a meséből megismert tudást.

Gondolom a Bella-sorozat a lányoknak, a Bello-sozat pedig a fiúknak szól. Ovisoknak vagy már olvasni tudóknak is ajánlod?

Ugyan külön „lányos” és „fiús” mesekönyveink vannak, mégsem szeretnénk kategorizálni ezeket így, azt javasoljuk, a problémákat vegyék figyelembe, ez alapján keressenek mesekönyveink között!

Úgy készültek a mesekönyvek, hogy amikor a szülő olvas az óvodás korú gyermekének, a hangsúlyozást karakter színkód segíti: minden szereplő szövege más- más színű. Az elváltoztatott hangú szereplők által az élmény kiemelkedő lehet a gyermeknek. Az első-második osztályos gyerekek számára pedig nem csak a színes betűk, de a nagyobb betűméret és az oldalankénti kevesebb (5-7 sor) szöveg nyújt olvasási élményt, ezzel segítve az olvasásra nevelést.

BalajtiM_mesek

A könyveidet négy szakértő is ajánlja; őket mi szempont alapján választottad?

Mind a négy szakértőt kiemelkedőnek tartom a szakmájában, ez nagyon fontos volt a felkérésüknél. Juhász László pszichológus, mesekutató, meseterapeuta, tanítványa is voltam, ahogyan Uzsalyné Dr. Pécsi Rita PhD neveléskutatóval is szoros az együttműködés, és most is tanítványa vagyok az organikus pedagógia továbbképzésen. Rita az érzelmi intelligencia elkötelezett kutatója, így az ő munkássága meghatározóan fontos és inspiráló volt számomra. Varga Szilvia Edit erőszakmentes kommunikációs szakember mediátor, aki a családok életét teszi jobbá, Posztós Réka pszichológus pedig integratív gyermekterapeuta. A felkért szakemberek külön – külön is rengeteget tesznek a gyerekekért, családokért, éppen ezért nagy megtiszteltetés, hogy az ajánlásuk a mesekönyveim borítóján ott lehet.

A mesékhez vannak foglalkoztató feladatlapok, kártyák. Ezek milyen céllal készültek és hol érhetőek el?

A foglalkoztatók és mini EQ- fejlesztő kártyajátékok segítik a szülő-gyerek közötti kommunikációt, kapcsolatot. Lehetőséget adnak a negatív érzések megértésére, megbeszélésére, és nagyon fontos, hogy mélyítik a mesekönyvből megszerzett tudást, így azt a gyermek a kialakult konfliktusban nagyobb eséllyel tudja alkalmazni. Ezek a weboldalunkon érhetők el, teljesen ingyenesen, függetlenül a könyvvásárlásoktól.

BalajtiM_meseiro_gyerekei

És mi minden érhető még el a honlapodon?

A YouTube csatornánkon az ingyenesen elérhető rengeteg mesén túl van több rajzfilm és diafilm jellegű mese is, melyek a mesekönyveken túl olyan problémákra adhatnak megoldást, mint a testvérek vetélkedése, a szobatisztaság, veszekedés, az óvodába szoktatás, az egészséges táplálkozás. Készülőben vannak a hangos meséim. Nyáron lesz elérhető ötven olyan mese, amelyek a gyerekek számára nehezen feldolgozható helyzetekben segít majd.

A Bella és Bello-sorozatokon kívül is vannak még meséid?

Uzsalyné Dr Pécsi Rita könyvei és a mesekönyveink. Ezen kívül fejlesztő kérdések, feladatlapok – ebből több száz, és folyamatosan bővül a számuk -, kisgyermekes szülők számára gyereknevelést segítő szakértői videók. Készülnek a fejlesztő játékok és egy applikáció, ami magyar szabadalom – erről még nem beszélhetek.

Írtál meséket a koronavírusról is. Miért tartottad ezt fontosnak?

A mesék minden nehéz helyzetben segítséget, reményt adnak és gyengéden irányt mutatnak – így a járványhelyzetben is. Nagyon fontos ezzel kapcsolatban, hogy a gyerekeknek hogyan és milyen információt adunk át. Amennyiben az túl sok nekik, feszültek lesznek. Túlterhelés alakul ki a kis „áramköreikben” és amennyiben nem vigyázunk, bizony „lecsapódik a biztosíték”. Egyszerűbben megfogalmazva rosszalkodni fognak – de ezt a szót nem szeretem! A meséim különböző történetekben mutatják be a koronavírus okozta helyzetet. Nem közlök felesleges adatokat, nem keltek felesleges félelmet a gyermekben. A mese megoldás-központú; inkább arra hívom fel a figyelmet, hogyan, miképpen lehet rugalmasan alkalmazkodni a helyzethez, vigyázni magunkra és másokra.

BalajtiM_Tevimese_sorozat

A Tevi meséi sorozatban egy kedves, népes nyuszicsalád szerepel; ezen belül is Tevi a főhős, aki egy nagyon szerethető nyuszigyerek. A gyerekek a főhőssel azonosulás révén könnyebben ültetik át saját életükbe a fontos információkat, mintha száraz tényeket közölnénk velük. Például az erdei csivi-csavarós kézmosás vicces hangzása miatt hamarabb megragad a buksijukban, mint ha százszor elmondanánk tudományosan indokolva ennek a fontosságát. Ez a sorozat is megtalálható a Youtube-csatornánkon.

Két gyermek édesanyja vagy; gondolom ők a meséid első tesztelői. Hogy fogadják őket?

Igen, ők a legnagyobb kritikusaim, és természetesen nekik születésük előtt is meséltem már. Nagyobbik gyermekem tíz éves elmúlt, és nagyon szeret olvasni, mégis az esti mesélést – ami nálunk több lépcsős, hiszen olvasok más íróktól, majd mesélek a saját meséimből – mindig nagyon várja.

Ezen túlmenően több óvodával is kapcsolatban voltam, ahol egyes csoportokban figyeltük a meséim jótékony hatásait. Az utána feltett kérdésekre adott válaszokból egyértelműen kiderült, hogy a gyerekek mennyire igénylik a meséket és az ezt követő foglalkozást! Az általuk adott visszajelzések nagymértékben befolyásolják a mese megírását. Sajnálatos módon a pandémia miatt ez most nem lehetséges, de az eddig elkészült meséket nyáron már lehet majd hallani.

BalajtiM_meseiro_kedvezmeny

És végül egy kényes kérdés: a rengeteg online módon is elérhető mese nem hat az érzelmi intelligencia és a hagyományos könyvolvasás ellen?

Én harcolok a digitális autizmus ellen, amely az egészségesen született gyerekek túlzott digitális fogyasztása véget alakul ki. Éppen ezért, bár a YouTube csatornánkon nagyon sok mese található, ezek mégis érzelmi intelligencia fejlesztő mesék, amennyiben mértékkel „fogyasztják”, valamint nagyon büszke vagyok arra, hogy a weboldalunkon ingyenesen több száz foglalkoztató feladat letölthető. Ezek azért kiemelten fontosak, mert egy kb. fél órás digitális tartalom fogyasztását követően szükséges manuális tevékenységet segítik, ellensúlyozva a digitális fogyasztást.

Arra szeretnék minden szülőt ösztönözni, hogy legalább este olvasson gyermekének, éppen ezért most az Ígyírokén blog olvasóinak 2021. április 20-ig a honlapunkon felhasználható kupont biztosítunk (kuponkód: igyiroken123), amely a mesekönyveinkre 10% kedvezményt jelent. Akik pedig a fejlesztő kérdéseinket is letöltik a mesekönyvekhez, és játszanak, beszélgetnek a gyerekeikkel, már tettek is a csemetéjük jövőjéért!  

Antal-Ferencz Ildikó

Szabadúszó újságíró, blogger

Kövesd a Facebook oldalam ITT, hogy megoszthasd ezt az írást és értesülj a többi bejegyzésemről is!

BalajtiM_meseiro_kutyas

Leave a Reply

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük